Támogatás

Az oldal oktatási célra készült, és folyamatosan fejlesztem, amikor időm engedi. A tárhelyet önerőből tartom fent, ezért bármilyen támogatással segítheted a további működést.

Paypal címem: 
niethammer.zoli@gmail.com

AR marker

A marker egy olyan kép, amelyet a kiterjesztett valóság modellkhez használunk. Nyomtasd ki kb. 10-15 cm méretben, vagy nagyítsd ki egy monitoron!

Új utasítások: ANYAG, ANIMÁCIÓ, DEF, CSOPORT

A Naprendszer kategóriában vannak valós textúrák a naprendszer bolygóiról, és holdjairól. Ezekkel modellezzük a Föld-Hold rendszert, de nem valódi méretarányokkal! Az egyszerű modell célja a forgás animáció kódolásának megismerése.

Az ANYAG utasítás feladat a testek felszínének csillogását, átlátszóságát szabályozni. Ha nem adunk meg semmilyen paramétert, akkor nem lesz csillogás. Ebben az esetben erre van szükség.

 

Az animáláshoz előzetesen el kell nevezni a geometriai elemeket, hogy később az animációban hivatkozni tudjunk ezekre. A név néhány angol karakterből álljon. Célszerű csak nagybetűket használni.

 

A következő lépés egy forgás animáció kódrészlet beillesztése lesz a program végére. Kattints a súgó ikonra, majd az ANIMÁCIÓ.FORGÁS linkre!

 

Jelöld ki az AN1 nevű animációt, és húzd át egérrel a baloldalra! (Persze lehet a szokásos módon másolni is.)

Írd át a KOCKA1 nevet FOLD-re! Az animáció sorokról készíts másolatot, és írd a másodikat AN2-re, illetve a FOLD helyett HOLD név legyen!

Fontos: Az animáció neve 2 helyen is előfordul! Ha mindent jól ment, akkor a gömbök forogni fognak az Y tengelyük körül.

 

Az animáció(AN1,10) utasításban a 10 egy relatív sebesség. Elvileg 10 másodperc alatt fut le a 360 fokos forgás. Lassabb gépek esetén ez lehet több is.

Az animáció kulcspozícióit %-ban kell megadni, és legalább 3 kulcs kell! A kulcsok helyén a test forgási szögét adjuk meg mindhárom tengelye körül. A példában az X, és a Z tengely végig 0 fokos marad, és csak az Y tengelyt animáltuk. Az animáció elején (0%) 0 fokos, a végén (100%), 360 fokos. Szükséges legalább még egy kulcs (50%), ami félidőben 180 fok. Negatív szögek esetén visszafelé forog a gömb. Ha a középső kulcs nem 50%, akkor a forgás egyik fele lassabb, a másik gyorsabb lesz. Ha van idő akkor ki lehet próbálni ezeket a variációkat is.

Végezetül haladóbb csoporttal meg lehet próbálni a CSOPORT utasítással a Holdat is mozgatni egy körpályán.

A csoportok láthatatlan objektumok, amelyekbe egy, vagy több valódi geometria, vagy esetleg másik csoport helyezhető. A csoport animálásával a benne lévő többi elem is mozogni fog. Ha a csoportot egy harmadik forgás animációval megforgatjuk, akkor a benne lévő HOLD is forogni fog. Mivel úgy került a csoportba, hogy 10 egységgel X irányban el volt tolva, így is fog forogni az origó körül.

A csoport előtt lévő HELY(0,0,0) biztosítja, hogy a csoport is az origó körül forogjon, úgy, mint a Föld.

Az óra végén bátran lehet kísérletezni az animációk sebességével, a Föld, és a Hold sugarának méretével, a Hold X irányú eltolásával, vagy akár más textúrák használatával. Sőt egy hold, helyett akár több is programozható. Egy gázbolygó, két holddal: 

 

 

A teljes, működő kódot a súgóból is be lehet másolni a szerkeszőtbe. A Szakkör csoportban található az egyes foglakozások programjai.